مسجد مشیر از بناهای دوره قاجاریه است که در محله سنگ سیاه در خیابان قاآنی کوی دربند مشیر واقع است. حاجی میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک والی فارس در سال 1265 ه.ق ساخت آن را آغازنمود و در سال 1275 ه.ق آن را به اتمام رساند. این مسجد از جهت استحکام و معماری همانند مسجد وکیل شیراز است. در ناحیه شمالی مسجد شبستان کوچکی وجود دارد که دیوارها و سقف آن از کاشی های رنگین پوشیده شده است. سقف و دو زاویه شمالی آن نیز با کاشی، مقرنس کاری شده است. در پیشانی شبستان طاق نمای بلندی وجود دارد که بر روی آن آیات قرآن با خطوط درشت ثلث بر روی کاشی ها نگاشته شده است و در پایان آن تاریخ 1270 ه.ق قید گردیده است. در کنار و پشت این شبستان، شبستان دیگری وحود دارد که آن را مقصوره می نامیدند. سقف این شبستان بر پایه چهار ستون سنگی استوار است. در این شبستان محراب کاشی کاری شده ای وجود دارد و در کنار آن نیز چاهی عمیق قرار داشته که هم اینک پر شده است. در مقابل شبستان شمالی جوی آبی واقع شده که بر فراز آن شبستان، دومناره کاشی کاری شده قرار دارد. در مشرق مسجد طاق نمای مرتفعی است که پیشانی آن کاشی کاری شده است وآیات قرانی با خطوط درشت ثلث بر روی کاشی آبی آن نگاشته شده و در پایان تاریخ 1275 ه. ق ذکر شده است. در پشت این طاق نما دالان و درب بزرگ مسجد واقع است که در بازارچه باز می شود. در ناحیه غربی مسجد نیز طاق نمایی مرتقع در قرینه با طاق نمای شرقی وجود دارد که در پشت آن، شبستان بزرگ مسجد قرار گرفته است و بر فراز این طاق، ساعتی قرار داده شده و اطراف آن کاشی کاری ومعرق کاری شده است.
سقف این شبستان نیز بر پایه ده ستون سنگی استوار است که بر روی آن ها، به سبک مسجد وکیل خطوط مارپیچی حجاری شده است. محراب این شبستان نیز کاشی کاری شده بر روی یک سنگ مرمر سوره توحید باخط نسخ نگاشته شده است. در زیر طاق نمای ورودی این شبستان نیز ابیات حاجی اسدالله خان شیراز در تاریخ بنای مسجد به خط نستعلیق بر روی کاشی نوشته شده است.
هم چنین بر روی این شبستان ساعت و بادگیری قرار دارد. در وسط این مسجد، حوضی به طول 25 متر وعرض 10 متر وجود دارد که از لبه تا کف آن به وسیله سنگ های یکپارچه پوشیده شده است، که در گذشته از آب خیرات پر می شده است. صحن مسجد نیز 30در45 متر می باشد. در ضلع جنوبی نیز هشت ستون وجود دارد که پایه هر یک از این ستون ها با سنگ هایی تزیین شده است که دارای هشت نقش اسلیمی مختلف حجاری شده بر روی خود هستند. در فاصله هر دو ستون طاقی قرار گرفته که بر فراز این هشت طاق نیز هشت نقش مختلف با کاشی کاری به شیوه معرق کاری صورت گرفته است. در کنار این شبستان جنوبی ، سه اتاق کوچک قرار دارد که در گذشته کلاس های درس طلاب بوده و هم اینک مورد استقاده قرار نمی گیرد. شبستان زمستانی مسجد درای 3 ستون سنگی به سبک ستون های مسجد وکیل است . دو طاق نمای این مسجد به کتابخانه اختصاص دارد.
در اطراف مسجد در چند نقطه مختلف پلکان هایی تعبیه شده که به طبقه دوم و برخی از آن ها به پشت بام مسجد منتهی می شوند. طبقه دوم این مسجد فقط در ضلع شمالی و شرقی بنا و در دو طرف ضلع جنوبی مسجد ساخته شده و دارای اتاق هایی است که بیشتر آن ها با یکدیگر مرتبط هستند. این اتاق ها در گذشته کلاس درس بوده اما هم اینک مورد استفاده نیستند. نورگیرهای این اتاق ها در سقف قرار دارند و به صورت شیشه ای وبا ارتفاع 50 سانتی متر تا 80 سانتی متر از کف بام ساخته شده اند. این مسجد در تاریخ 25/ 2/ 1351 با شماره 911 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 
Moshir Mosque, Shiraz
Moshir mosque is one of the most important history monuments in Fars province in Shiraz. This mosque is the most beautiful mosque in Shiraz that made by Mirza Abol Hassan Khan Moshirolmolk. This wonderful mosque is located in north Ghaani Street. This mosque is one of the exceptional mosques in Shiraz in terms of architecture. This mosque has a beautiful tiling that is written one of the Koran verses on it. There is a pond in the middle of yard with dimensions 25 length and 10 widths. This pond is making of stone completely. This history monument registered in terms of Heritage organization. There is a large arch in the front of nocturnal prayers that is written on it Koran verses. The ceiling of these nocturnal prayers is located on the four stone columns.